نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان


رنگ نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین معیارها برای خرید یا انتخاب یک ساختمان به عنوان محل سکونت است. بسیاری از افراد، برای متمایز بودن خانه خود و همچنین زیباتر کردن جلوه‌های بصری آن، اقدامبه رنگ‌آمیزی مجدد نمای ساختمان و خانه خود می‌کنند. این فعالیت علاوه بر زیبایی بیشتر نمای ساختمان، موجب بهتر و زیباتر شدن چهره شهری می‌شود. علاوه بر آن، تمیز و نو بودن نمای ساختمان، علاقه ساکنین نسبت به ساختمان را بیشتر می‌کند. از طرفی دیگر اعمال رنگ مناسب، باعث دوام بالاتر نما و محافظت از نمای ساختمان در برابر نور خورشید، باران و موارد فرسایش‌زا است. به همین دلیل، افراد بسیاری به دنبال رنگ‌آمیزی رنگ‌ نمای ساختمان خود  هستند. این افراد برای انجام بهتر رنگ‌آمیزی، سعی می‌کنند تا با نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان آشنا شوند. ما در این مقاله قصد داریم تا نحوه و مراحل اجرا و تخمین قیمت رنگ نما را برای شما عزیزان شرح دهیم.

به طور کلی رنگ‌آمیزی ساختمان، مخصوصاً رنگ‌آمیزی نمای آن، نیازمند تجربه و تخصص بالایی است. رنگ نمای ساختمان، به دلیل اینکه در معرض دید بسیاری از افراد قرار دارد و همچنین قرارگیری در برابر نور مستقیم خورشید، باد، باران و آلودگی ناشی از خودرو‌ها و دیگر موارد، باید به بهترین نحو ممکن اعمال شود. توجه داشته باشید که رنگ نمای ساختمان موجب پایداری و استحکام بیشتر نما نیز می‌شود.

برای رنگ‌آمیزی نمای ساختمان، باید ابتدا یکسری از مراحل طی شوند. طی کردن دقیق این مراحل باعث می‌شود تا بعد از رنگ‌آمیزی، به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید. این مراحل عبارت‌اند از:

برسی نما توسط یک متخصص

متخصصان نقاشی ساختمان یا همان استادکارها، با تجربه و تخصصی که دارند، می‌توانند بهترین پیشنهادات را به شما ارائه دهند تا با بهره‌گیری از این پیشنهادات، بتوانید بهترین رنگ نمای ساختمان را انتخاب کرده و نسبت به اعمال آن بر روی نما، اقدام کنید. در برسی نمای ساختمان مواردی همچون جنس نما، عمر، رنگ مناسب آن نما، نیازمندی نما به زیرکاری و ... برسی می‌شوند.


 


رنگ نمای ساختمان از جمله مواردی است که اهمیت زیادی در شکل و ظاهر ساختمان دارد و عدم توجه به آن، موجب زشت شدن نمای ساختمان و شهر می‌شود. بسیاری از افراد به منظور زیباتر نمودن نمای ساختمان خود، اقدام به رنگ‌آمیزی آن می‌کنند. در این شرایط آشنا بودن با نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان بسیار حائز اهمیت است. در فرایند اجرای رنگ نمای ساختمان، اولین گام برسی کردن نما، توسط یک استادکار یا متخصص است. این افراد به سبب تجربه گرانبهایی که دارند می‌توانند موارد مهمی در این رابطه به شما گوشزد کنند.

 

 

زیرکاری برای اعمال رنگ

بتونه‌کاری فعالیتی است که به منظور بازسازی نواقص ایجاد شده در سطوح، صورت می‌گیرد. انجام زیرکاری مناسب برای رنگ‌آمیزی نما، شامل تمیزکاری و درصورت نیاز، بتونه‌کاری است. دلیل این کار کثیف شدن و آسیب دیدن نمای ساختمان بعد از گذشت زمان است. کثیفی و نواقص روی نمای ساختمان موجب می‌شود تا رنگ، چسبندگی مناسب نداشته باشد و به خوبی بر روی سطح اعمال نشود. درنتیجه اولین فعالیتی که به منظور آماده‌سازی سطح برای رنگ‌آمیزی صورت می‌گیرد شستن نما است. پس از شسته‌شدن نما و از بین رفتن آلودگی‌ها و کثیفی‌ها، امکان مشاهده نواقص نما پیدا می‌شود. در این مرحله همانطور که گفته شد، بتونه کاری صورت می‌گیرد. با بتونه‌کاری، تمامی نواقص برطرف می‌شوند و سطح یکدست شده، آماده رنگ‌آمیزی می‌شود.

انتخاب رنگ

در نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان، شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های قبل از رنگ‌آمیزی را بتوان انتخاب رنگ دانست. انتخاب رنگ مناسب برای نمای ساختمان، از آن جهت که رنگ‌ها از نظر کیفیت و نوع نمایش با یکدیگر متفاوت هستند؛ بسیار حائز اهمیت است. انتخاب رنگ مناسب، خود دارای شرایطی است که در مقاله‌ای جداگانه به آن پرداخته‌ایم. به طور کلی برای رنگ‌آمیزی نمای ساختمان، بیشتر از رنگ‌های آلکیدی، اکریلیک، سیلیکون و رنگ‌ روغنی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها به سبب چسبندگی و مقاومت بالا در برابر فرسایش و شرایط جوی مختلف، برای انتخاب به عنوان رنگ مورد استفاده در نمای ساختمان، بسیار مناسب هستند. در ادامه ویژگی‌های رنگ‌های مناسب نمای ساختمان را به اختصار برسی خواهیم کرد:

رنگ‌های آلکیدی

رنگ‌های آلکیدی از ترکیب استر گلیسرین و یک اسید چرب ساخته می‌شود. این دسته از رنگ‌ها کاربرد بسیار خوبی به منظور جلوگیری از تخریب و آسیب‌دیدگی سازه‌ها اعمال می‌کنند. به طوری که بهترین رنگ برای رنگ‌آمیزی سطوح فلزی را رنگ‌های آلکیدی می‌دانند.

رنگ‌های اکریلیک

رنگ‌های اکریلیک که در گذشته بیشتر برای رنگ‌آمیزی خودرو از آنها استفاده می‌شد، یکی از رنگ‌های مناسب برای نمای ساختمان‌ها هستند. این رنگ‌ها به سبب سازگاری با محیط زیست و قابلیت شست‌وشو، طرفداران زیادی دارند و نقاشان بسیاری برای رنگ‌آمیزی نمای ساختمان از آنها استفاده می‌کنند. ویژگی‌هایی مانند: درخشندگی، دوام بالا، مقاومت قابل توجه در برابر نور خورشید، انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر جذب گرد و خاک، خشک شوندگی سریع و قابلیت استفاده بر روی سطوح مختلف، باعث تبدیل شدن این رنگ به یکی از بهترین گزینه‌ها برای رنگ‌آمیزی نمای ساختمان، شده است.

 

دومین گام در مراحل اجرای رنگ نمای ساختمان، پاک‌سازی نما و اقدام به ترمیم، آسیب‌های آن است. بعد از این مرحله، انتخاب رنگ مناسب برای رنگ‌آمیزی ساختمان اهمیت پیدا می‌کند. رنگ‌های مختلفی قابلیت استفاده شدن بر روی نمای ساختمان را دارند که بهترین و مناسب‌ترین آنها عبارت‌اند از:

·       رنگ‌های آلکیدی؛

·       رنگ‌های اکریلیک؛

·       رنگ‌های سیلیکون؛

·       رنگ‌های روغنی.

 

رنگ سیلیکون

رنگ سیلیکون از آن جهت که پوشش‌دهی بالایی دارد و در برابر نور خورشید بسیار مقاوم است می‌تواند یکی از گزینه‌های مدنظر شما برای استفاده به منظور رنگ‌آمیزی نمای ساختمان باشد. این رنگ با محیط زیست سازگار است، سهولت بالایی برای اجرا دارد و سریع خشک می‌شود. همچنین مهم‌ترین خصوصیاتی که باعث تبدیل شدن این رنگ به یک رنگ مناسب برای نمای ساختمان می‌شوند عبارت‌اند از:

·       آب‌گریزی بالا؛

·       قابلیت تنفس؛

·       مقاومت در برابر جذب گرد و غبار؛

·       مقاومت در برابر جذب آلودگی؛

·       جلوۀ زیبا.

رنگ‌ روغنی

رنگ روغنی یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین رنگ‌های ساختمانی است که استفاده زیادی در نمای ساختمان‌ها دارد. این دسته از رنگ‌ها عمر و دوام بالایی داشته و تنوع رنگی زیادی دارند. مواردی مانند: چسبندگی قوی، درخشندگی، قابلیت استفاده در تمامی شرایط آب‌وهوایی حتی مناطق دارای رطوبت بالا، قابلیت استفاده بر روی سطوح فلزی، سیمانی و آجری، قابلیت شست‌وشو و مقاومت در برابر گرد‌ و غبار و آلودگی، باعث شده‌اند تا این محصول به یکی از پرفروش‌ترین رنگ‌های ساختمانی تبدیل شود. اگر قصد رنگ آمیزی ساختمان خود با رنگ روغنی را دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین رنگ روغنی ساختمان را مطالعه کنید.

رنگ‌آمیزی

بعد از طی شدن مراحل بالا، حالا وقت رنگ‌آمیزی است. رنگ‌آمیزی شاید ساده به نظر بیاید اما نکات بسیار مهمی دارد که در صورت رعایت نشدن آنها، جلوه و زیبایی رنگ به آن اندازه‌ای که باید، نخواهد بود. به طور کلی رنگ‌آمیزی نمای ساختمان به یکی از روش‌های نصب داربست، روش راپل (طناب) و یا با استفاده از دستگاه کلایمر انجام می‌شود. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که انتخاب روش مناسب باید توسط استادکار انجام گیرد.  یکی از اقداماتی که می‌تواند موجب ماندگاری و جلوه بهتر رنگ بر روی سطح شود، استفاده از پرایمر برای آماده‌سازی زیرکار است. استفاده از پرایمر نه‌تنها موجب چسبندگی بهتر رنگ بر روی سطح می‌شود؛ بلکه از پوست پوست شدن رنگ جلوگیری می‌کند. بسیاری از استادکارها برای رنگ‌آمیزی بهتر نمای ساختمان، پس از طی شدن مراحل اولیۀ و قبل از رنگ‌آمیزی، از یک لایه پرایمر بر روی سطح استفاده می‌کنند. علاوه بر استفاده از پرایمر، رعایت برخی نکات می‌تواند باعث طی شدن فرایند رنگ‌آمیزی، به شکل بهتری شود. این نکات عبارت‌اند از:

·       برای رنگ‌آمیزی نمای ساختمان، بهتر است از رول یا همون غلطک‌های بزرگ استفاده کنید.

·       در هنگام رنگ‌آمیزی نمای ساختمان، قبل از اعمال رنگ روی درب و پنجره‌ها، از درزگیر برای پر کردن درز پنجره‌ها استفاده کنید.

·       سعی کنید رنگ‌آمیزی را از قسمت بالای نما شروع کرده و به سمت پایین حرکت کنید.

·       به هیچ عنوان در آب‌وهوای بارانی و برفی اقدام به رنگ‌آمیزی نمای ساختمان نکنید و سعی کنید یک روز آفتابی را برای این کار پیدا کنید.

·       سعی کنید برای رنگ‌آمیزی در روز، رنگ‌آمیزی را در قسمت‌هایی که دارای سایه است انجام دهید.

·       رعایت نکات ایمنی را به منظور جلوگیری از آسیب‌های جبران‌ناپذیر، جدی بگیرید.



 

بعد از مرحله انتخاب رنگ مناسب، نوبت به اعمال رنگ یا همان رنگ‌آمیزی می‌رسد. در این مرحله بهتر است برای اعمال رنگ از استادکار متخصص و باتجربه استفاده کنید. علاوه بر آن، بهتر است به برخی نکات که موجب کیفیت بهتر رنگ‌آمیزی می‌شوند، توجه داشته باشید. مواردی مانند بهتر بودن استفاده از قلم‌مو نسبت به غلتک و تلاش برای رنگ‌امیزی از بالای نما به سمت پایین؛ نکات ساده‌ای هستند که عمل به آنها موجب باعث می‌شود رنگ، جلوه بهتری بر روی نمای ساختمان داشته باشد.

 

ساندورا ارائه‌دهنده بهترین رنگ‌های ساختمانی

در این مقاله به طور کامل به نحوه اجرای رنگ نمای ساختمان پرداختیم. شرکت ساندورا یکی از بهترین تولیدکنندگان رنگ‌های ساختمانی است که توانسته با تولید رنگ‌های باکیفیت، سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار بگیرد. ویژگی‌های رنگ‌های ساندورا باعث شده تا این شرکت، مشتریان بسیاری داشته باشد. خشک شوندگی سریع، کیفیت بالا، مقاومت در برابر شرایط جوی مختلف، پوشش‌دهی مناسب، ماندگاری و دوام بالا از جمله ویژگی‌های رنگ‌های شرکت ساندورا هستند. بسیاری از استادکارهای باتجربه و متخصص، برای رنگ‌آمیزی نما و دیگر فضاهای ساختمان، رنگ‌های ساندورا را پیشنهاد می‌کنند.

تمامی حقوق نزد شرکت شیمی گران فردا محفوظ است