بهترین رنگ برای نمای بیرون ساختمان

بهترین رنگ برای نمای بیرون ساختمان

انتخاب بهترین رنگ برای نمای بیرون ساختمان از این جهت مهم است که در برداشت اولیه بازدیدکنندگان نسبت به خصوصیات بنا تاثیر بسزایی دارد. بدون شک رنگ مناسب که بتواند جلوه خاصی به ساختمان ببخشد و حتی سال‌ها دوام بیاورد، یک ضرورت در ساخت و سازهای امروزی است.

به ویژه برای افرادی که دستی در ساخت و ساز دارند و می‌خواهند واحدهای ساختمانی خود را به بهترین نحو ممکن بفروشند، انتخاب رنگ مناسب ضروری است. بدین دلیل که خریداران ملک ابتدا نمای ساختمان را می‌بینند و وقتی نما به دلشان نشست، به سراغ فضای داخلی می‌روند.

حتی اگر شما درصدد این هستید که رنگ کهنه نمای ساختمان خود را تغییر دهید، باز هم باید بهترین رنگ برای نمای ساختمان را خریداری کنید. در این بررسی به شما جهت تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین رنگ نمای ساختمان و دریافت قیمت رنگ نما کمک می‌کنیم.



اهمیت انتخاب بهترین رنگ برای نمای بیرون ساختمان

از میان بسیاری از عناصر بصری طراحی، رنگ تاثیرگذارترین و در عین حال ارزان‌ترین روش زیباسازی نماست. آنچه در نظر مردم زیبا می‌آید، فقط عناصر معماری ساختمان‌ها نیست بلکه عناصر بصری دلپذیر و ظاهر کلی آنهاست که چشم‌ها خیره می‌کنند. استفاده از رنگ در نمای ساختمان یکی از راه‌های ایجاد آسایش بصری و در عین حال جلب توجه بازدید کنندگان است.

رنگ نما نه تنها ساختمان‌ها را برجسته می‌کند بلکه نمای شهر را زیبا می‌کند. رنگ‌ها مطمئناً درک بصری همه ساختمان‌ها را در یک منطقه یا اطراف آن تغییر می‌دهند. یکی از شناخته شده‌ترین مناطق که ساختمان‌های آن مملوء از نماهای رنگارنگ است، «جاده پورتوبلو در لندن» است که به عنوان یک جاذبه محبوب در انگلستان شناخته می‌شود. از مزایای رنگ آمیزی نمای خارجی ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·      ارزان بودن نسبت به نمای سنگی و دیگر نماها

·      زیباسازی و افزایش جذابیت نما در عین سادگی

·      دارای خواص ضد رطوبتی و هوازدگی

·      جلوگیری از ورود و رشد کپک‌ها و میکروارگانیسم‌های مضر

·      افزایش طول عمر نما و مقاومت در برابر اثرات جوی

·      تاثیر روانشناسی بر خریدار جهت فروش سریع ملک

انواع رنگ نمای بیرونی ساختمان

مهم است انواع مختلف رنگ‌های بیرونی ساختمان را بشناسید. به طور کلی، رنگ‌های نمای ساختمان بر دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:

1- رنگ بر پایه حلال (روغن یا آلکید)

رنگ بر پایه حلال مانند رنگ روغن حاوی ترکیبات آلی مانند تقطیرهای نفتی به عنوان حلال است. ترکیبات ارگانیک یک روکش سخت و بادوام را تضمین می‌کنند که مقاومت بالایی در برابر خراش روی دیوار دارند. ماهیت ضخیم این رنگ‌ها باعث پنهان شدن عیوب روی دیوار می‌شود.

رنگ بر پایه حلال بعد از خشک شدن به سطح صاف و سختی تبدیل می‌شود که به خوبی در برابر عناصر مقاومت می‌کند. همچنین، این رنگ کندتر از رنگ بر پایه آب خشک می‌شود (معمولاً 24 ساعت طول می‌کشد) و بوی بیشتر دارند. رنگ بر پایه روغن  برای درها و نرده‌های فلزی عالی است زیرا پوشش بادوام و قوی ایجاد می‌کند که در برابر عناصر محیطی مقاوم است. همچنین، رنگ‌های مبتنی بر حلال شامل آلکیدی، روغن و لاک هستند.

2- رنگ بر پایه آب (لاتکس)

رنگ بر پایه آب به سرعت خشک می‌شود و راحت‌تر از رنگ بر پایه روغن تمیز می‌شود و فقط به آب و صابون نیاز دارد. مزیت دیگر این است که رنگ بر پایه آب در دماهای بالاتر منبسط شده و در دماهای سردتر منقبض می‌شود، بنابراین نیازی به رنگ آمیزی مکرر ندارد. با آماده سازی سطح مناسب اغلب می‌توانید رنگ بر پایه آب را روی رنگ روغنی اعمال کنید.

رنگ‌های پایه آب دارای فرمولاسیون اکریلیک، لاتکس و سیلیکونی هستند. در حالی که هر سه فرمول‌های جداگانه‌ای دارند اما تشخیص تفاوت آنها هنگام خرید بهترین رنگ نمای ساختمان مهم خواهد بود. رنگ‌های اکریلیک از پلیمرهای اکریلیک و رزین تشکیل شده‌اند و در صورت خشک شدن، آن را در برابر آب مقاوم می‌کنند و رنگ را قوی‌تر و ماندگارتر می‌کنند.

به دلیل پلیمرهای اکریلیک، رنگ اکریلیک قوی و ماندگار است و به تمام سطوح نما به خوبی می‌چسبد. مقدار پلیمرهای در رنگ‌های لاتکس کمتر از رنگ اکریلیک است. رنگ‌های لاتکس همچنین ارزان‌تر بوده و سازگار با محیط ‌زیست هستند. این رنگ‌ها مساحت بیشتری را پوشش می‌دهند و اگر می‌خواهید در هزینه‌تان صرفه‌جویی کنید، بهترین رنگ محسوب می‌شوند.

همچنین رنگ نمای سیلیکونی با رزین اکریلیک و سیلیکون ساخته می‌شود و یک پوشش بسیار قوی برای نمای ساختمان است. از مزایای رنگ‌های سیلیکونی می‌توان به مقاومت قابل توجه در برابر آب و رطوبت، چسبندگی عالی، مقاومت بالا در برابر هرگونه تأثیرات جوی و بیولوژیکی اشاره کرد.

انتخاب بهترین رنگ برای نمای بیرون ساختمان

رنگ عمدتاً از مخلوطی از رنگدانه، رزین، حلال‌ها و مواد افزودنی دیگر تشکیل شده است. دی اکسید تیتانیوم رنگدانه اصلی و سفید است. رزین باعث چسبندگی رنگ به سطح نما می‌شود. حامل مایع تبخیری است که برای رقیق کردن مخلوط اضافه می‌شود تا بتوان آن را با قلم مو یا غلطک روی سطح اعمال کرد. رنگ همچنین حاوی خاک رس یا سایر مواد بی‌اثر برای تنظیم درخشندگی رنگ است.

رنگ ممکن است حاوی مقادیر کمی از حلال‌های ثانویه باشد که به درخشندگی، ویژگی‌های خشک شدن و موارد مشابه کمک می‌کند. مقدار و کیفیت هر رنگ، کارایی و قیمت آن را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، رنگ با مقدار زیادی دی اکسید تیتانیوم بیشتری دارد. رنگ‌های روغنی/آلکیدی که از حلالهای آلیفاتیک استفاده می‌کنند، گران‌تر از رنگ‌های دارای حلال‌های معمولی هستند.

با در نظر گرفتن این موضوع، قیمت شاخص خوبی برای کیفیت است. در بیشتر موارد، قیمت ارزان نشان دهنده کیفیت پایین رنگ است. پس مهم است که هنگام خرید رنگ به سراغ برندهای معتبر بروید تا بهتری رنگ نمای بیرونی ساختمان را خریداری کنید. همچنین، سابقه فروشنده و ویژگی‌های محصولات را بررسی کنید.


تعیین میزان رنگ نمای خارجی ساختمان

سه عامل در تعیین میزان رنگ مورد نیاز نقش دارند، یکی متراژ متر مربع، دومی حجم هر قوطی رنگ و سومی نوع ابزار نقاشی (قلمو یا پیستوله) است. برای محاسبه متر مربع نما، طول را در ارتفاع ساختمان ضرب کنید و سپس ارقام به دست آمده از هر دیوار را با هم جمع کنید. در مرحله بعد مساحت تمام سطوحی که رنگ نمی‌شوند مانند پنجره‌ها، درها و موارد مشابه را محاسبه کنید و از کل متراژ نما کم کنید.

تنها چیزی که باقی می‌ماند، تعیین حجم مورد نیاز رنگ است. هر گالن رنگ برای نقاشی 32 تا 37 متر مربع دیوار است. برای مثال، یک ساختمان با ارتفاع 15 متر و طول 12 متر که دارای 180 متر مربع متراژ است. اگر فرض را بر این بگیریم که 30 درصد نما را پنجره تشکیل داده است، 126 متر مربع می‌ماند. برای این نما 3.5 گالن رنگ نیاز است. همچنین، یک گالن آمریکا معادل 3.8 لیتر است. اگر هم از پیستوله استفاده می‌کنید، باید 10 درصد به حجم رنگ مورد نیاز خود اضافه کنید.

خرید بهترین رنگ نمای ساختمان از ساندورا

جدیدترین رنگ نمای ساختمان را از ساندورا بخواهید. شرکت تولیدی شیمی گران فردا با برند تجاری ساندورا توانسته نام خود را در تولید انواع رنگ‌های ساختمانی بر پایه آب و پایه حلال جهت فضای داخلی و نمای خارجی بر سر زبان‌ها بیندازد. شما می‌توانید رنگ مورد نظر خود را با اطمینان از کیفیت و دوام محصول از ساندورا خریداری کنید. این شرکت تاکنون موفق به اخذ گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و تایید اداره استاندارد ایران و دریافت پنج نشان استاندارد ملی شده است.

تمامی حقوق نزد شرکت شیمی گران فردا محفوظ است