بهترین رنگ درب و پنجره

یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمای داخلی و خارجی ساختمان و واحد‌های مسکونی، اداری، تجاری و ... رنگ درب و پنجره آن است. انتخاب رنگ مناسب درب و پنجره دارای دشواری‌ها و چالش‌های خاصی بوده که تأثیر به‌سزایی در زیبایی نما دارد. رنگ درب و پنجره علاوه بر موارد زیبایی شناسی، دارای خصوصیات فنی هم است. رعایت موارد فنی تأثیرات زیادی در طول عمر، عملکرد و موارد این‌ چنینی دارد.

در بخش زیبایی شناسی، رعایت تناسب رنگ درب و پنجره آهنی و چوبی با محیط خانه اهمیت زیادی دارد. برای مثال استفاده از طیف رنگی تیره برای درب و پنجره‌هایی که در معرض نور مستقیم قرار دارند، موجب کاهش طول عمر آنها می‌شود و بهتر است در رنگ‌آمیزی آنها از طیف رنگی روشن استفاده نمود. قابل ذکر است که ذوق هنری و شناخت روانشناسی رنگ‌ها برای انتخاب بهترین رنگ درب و پنجره اهمیت بالایی دارد.

اهمیت انتخاب رنگ مناسب درب و پنجره

انتخاب  بهترین رنگ درب و پنجره از آن جهت دارای اهمیت است که در نمای ساختمان تأثیر زیادی دارد. برای مثال استفاده از رنگ تیره، برای رنگ درب ورودی ساختمان باعث بالا رفتن ابهت نما می‌شود. از طرفی دیگر برای رنگ درب ساختمان در مهدکودک‌ها باید از رنگی استفاده شود که برای کودکان جذاب به نظر برسد. این مثال‌ها نشان می‌دهند که انتخاب رنگ مناسب درب و پنجره، به موارد گوناگونی از جمله کاربری ساختمان، بستگی دارد.

 همچنین استفاده از یک رنک با کیفیت و مناسب، طول عمر بیشتری در ساختمان نیز دارد. استفاده از رنگ‌های بی‌کیفیت و ارزان تنها باعث دردسر و دوباره کاری می‌شود.

 

انتخاب رنگ مناسب درب و پنجره فلزی به دو دلیل اهمیت بالایی دارد. دلیل اول موارد زیبایی شناسی رنگ و دلیل دوم موارد فنی رنگ‌ها هستند. پیدا کردن بهترین رنگ درب و پنجره، نیازمند تجربه و تخصص بوده که در این مقاله سعی بر تشریح این مسئله می‌کنیم.

 


بهترین رنگ درب و پنجره

·       رنگ پلاستیک

این رنگ چسبندگی مناسبی داشته اما معایبی نیز دارد. رنگ پلاستیک قابلیت شست‌وشو ندارد و بهتر است از آن در محیط‌های مرطوب استفاده نشود. قیمت رنگ پلاستیک ساختمان در مقایسه با سایر رنگ‌ها مناسب‌تر است و یک گزینه خوب برای اتاق شما می‌باشد.

·       رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک با آب ترکیب شده و مزیای بسیاری دارد. این رنگ قابلیت شست‌وشو دارد، برای محیط زیست ضرری ندارد و بی بو است. مقاومت این رنگ بسیار بالا است و نسبت به رنگ‌های دیگر، دیرتر ترک می‌خورد. البته بهتر است از این رنگ نیز در محیط‌های مرطوب استفاده نشود.

·       رنگ روغن

رنگ روغن، رنگ مناسب درب و پنجره فلزی است. مزایای رنگ روغن باعث شده تا این رنگ کاربرد زیادی در رنگ‌آمیزی درب و پنجره داشته باشد. مقاومت بالا، سرعت بالا در خشک شدن، براقیت قابل توجه و دارا بودن قابلیت شست‌وشو از مزایای این رنگ به شمار می‌روند. از این رنگ می‌توانید به راحتی در محیط‌های مرطوب استفاده کنید.

مراحل  رنگ آمیزی درب و پنجره آهنی

·       تهیه وسایل مورد نیاز

·       جدا کردن درب و پنجره از لولا

·       پاکسازی درب و پنجره

·       سمباده زدن درب و پنجره

·       بتونه کاری

·       ضد زنگ سازی

·       رنگ‌آمیزی

برای شروع رنگ‌آمیزی ابتدا باید رنگ درب و پنجره آهنی که مناسب نیاز شما است را پیدا کنید و سپس اقدام ب طی کردن مراحل رنگ‌آمیزی کنید.

اولین گام در رنگ‌آمیزی درب و پنجره آهنی، تهیه وسایل مورد نیاز است. لوازم مورد نیاز شامل: قلم‌مو، سمباده، لیسه، کاردک، تینر، ضد زنگ و رنگ مناسب درب و پنجره فلزی هستند.

گام دوم جدا کردن درب و پنجره از لولا است. طی کردن مراحل رنگ‌آمیزی به صورت درست و اصولی بسیار حائز اهمیت است. بهتر است درب و پنجره از لولا جدا شده و سپس در صورت امکان، دستگیره و قفل نیز جدا شوند تا رنگ‌آمیزی به روش درستی صورت بگیرد.

گام سوم تمیز کردن درب و پنجره است.  در این بخش نیاز است تا هیچ گرد و غباری روی سطح درب و پنجره باقی نماند.

 

رنگ مناسب درب و پنجره فلزی شامل رنگ روغن، رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک می‌شود. شما با توجه به موقعیت جغرافیایی، میزان رطوبت و موارد دیگر، بایستی رنگ متناسب با نیاز خود را پیدا کنید. مراحل اولیه رنگ‌آمیزی شامل تهیۀ وسایل مورد نیاز، جدا کردن درب و پنجره از لولا و تمیز کردن درب و پنجره می‌شوند.طی شدن این مراحل اهمیت بالایی دارد و برای رسیدن به رنگ مناسب، نیاز است این مراحل با صبر و حوصله و دقت انجام شوند.

 

گام چهارم در رنگ‌آمیزی درب و پنجره فلزی سمباده زدن است. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل است که در صورت عدم رعایت آن، رنگ درب و پنجره آهنی شما خوب از کار در نخواهد آمد. پس در این بخش صبر و حوصله به خرج دهید. توجه داشته باشید در صورتی که درب و پنجره شما دچار زنگ زدگی شده است باید با سمباده آهن، آنها را به خوبی سمباده بزنید.

گام پنجم بتونه کاری در ب و پنجره است. در صورت انجام درست مرحله چهارم یا سنباده  زدن، شاهد نواقصی بر روی سطح فلزی دب و پنجره خواهید بود. برای پر کردن بخش‌های فرو رفته و جبران نواقص، نیاز است بتونه کاری انجام شود.



گام ششم یکی از مراحلی است که موجب طول عمر بالاتر درب و پنجره فلزی می‌شود. استفاده از یک لایه ضد زنگ یا رنگ آستری موجب محافظت از درب و پنجره در برابر رطوبت، باران، آب و ... می‌شود.

بعد از طی کردن مراحل ذکر شده، زمان رنگ‌آمیزی فرا می‌رسد. پس از انتخاب بهترین رنگ درب و پنجره فلزی بهتر است است رنگ‌آمیزی به صورت دو مرحله‌ای انجام شود. در مرحله اول از رنگی رقیق به عنوان لایه اول استفاده شود و پس از خشک شدن کامل لایه اول، در مرحله دوم از رنگی با غلظت مناسب‌تر استفاده کنید تا نقاشی شما به بهترین شکل انجام شود. اگر قصد رنگ کردن بخش داخلی ساختمان خود را دارید مقاله انواع رنگ برای نقاشی ساختمان را می‌توانید مطالعه کنید.

 

قسمت دوم مراحل رنگ‌آمیزی شامل سمباده زدن، بتونه کاری، ضد زنگ سازی و اعمال رنگ مناسب درب و پنجره می‌شود. تخصص و تجربه در انجام این مراحل نقش مهمی دارد و برای گرفتن نتیجه بهتر، نیاز است این مراحل را به دست یک متخصص بسپارید.

 

جمع‌بندی

انتخاب رنگ مناسب درب و پنجره فلزی چالش‌های زیادی به همراه دارد. انتخاب رنگی که هم از نظر زیبایی و هم از نظر فنی به عبارتی بهترین رنگ درب و پنجره باشد، بسیار دشوار بوده و نیازمند تخصص و تجربه است. با این حال با نظر متخصصان می‌توان 3 رنگ را به عنوان بهترین رنگ‌ها برای رنگ‌آمیزی درب و پنجره معرفی نمود. رنگ اکریلیک، رنگ پلاستیک و رنگ روغن. همه موارد ذکر شده مزایای خاص خود را دارند. اما رنگ پلاستیک قابلیت شست‌وشو ندارد و رنگ پلاستیک نیز برای محیط‌های مرطوب مناسب نیست. شما می‌توانید با استفاده موارد ذکر شده در این مقاله، با توجه به نیاز و شرایط خود، بهترین رنگ درب و پنجره که برای کاربری ساختمان شما مناسب است را انتخاب کنید.

شرکت شیمی گران فردا «ساندورا» با دارا بودن انواع رنگ‌های مناسب رنگ‌آمیزی ساختمان و درب و پنجره، یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان رنگ در ایران است. شما عزیزان به راحتی می‌توانید بهترین رنگ درب و پنجره را از ساندورا خریداری نمایید و از زیبایی و جلوه خاص آن، لذت ببرید.

تمامی حقوق نزد شرکت شیمی گران فردا محفوظ است