انواع رنگ برای نقاشی ساختمان

انواع نقاشی ساختمان

نقاشی ساختمان یک دانش عمومی به حساب می‌آید. با استفاده از این دانش نقاشی به نمای کلی ساختمان‌ها کمک می‌کنیم تا زیبایی بیشتری داشته باشند. در واقع رنگ آمیزی و نقاشی یکی از عناصر اساسی پروژه‌های نوسازی است. برای متخصصان و نقاشان، رنگ‌ها کاربردهای دیگری فراتر از بهبود ظاهر دارند. به همین دلیل است که برای نقاشان بسیار مهم است که در مورد ویژگی‌های عملکردی هر نوع رنگ بیشتر بدانند. بنابراین برای نقاشان امری ضروری است که بهترین نوع رنگ را بشناسند و با انواع رنگ آمیزی ساختمان آشنا شوند. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی انواع رنگ‌های ساختمانی بپردازیم.

درباره نقاشی ساختمان

رنگ سال‌هاست که وجود داشته است. کیفیت و بافت رنگ با گذشت سال‌ها به طور مداوم در حال تغییر بوده و هست. ساختمان ها، تأسیسات و خانه‌ها مکان‌هایی هستند که نیاز به نقاشی و رنگ آمیزی با کیفیت دارند. برای ساختمان ها، دلیل اصلی رنگ آمیزی آن، محافظت از نمای بیرونی و داخلی آن و البته مهم ترین فاکتور یعنی زیبایی است.

عناصری مانند اشعه فرابنفش، باد، لکه‌ها و نفوذ آب اغلب بر ساختمان‌ها تأثیر می‌گذارد و اساساً از رنگ به عنوان محافظ بیرونی در نمای ساختمان استفاده می‌شود. بین رنگ کم کیفیت و رنگ با کیفیت عالی تمایز وجود دارد. برای حفظ ظاهر و محافظت از نمای بیرونی ساختمان و یا حتی داخل خانه، لازم است که از رنگ‌های با کیفیت و خوب استفاده شود.



خواهیم دید که چرا و چگونه رنگ با کیفیت خوب چگونه بر یک ساختمان و نمای آن تأثیر می‌گذارد و چرا ترجیحاً در بسیاری از صنایع، به ویژه در ساخت و ساز استفاده می‌شود. نقاشی معمولاً به دلایل زیر انجام می‌شود:

·      تعمیر و نگهداری

·      محافظت از سطح در برابر تشعشعات خورشیدی، حشرات، باران و سایر عوامل خارجی

·      بهبود جذابیت بصری نما

·      بهبود دوام سطح

·      ضد آب


پیش از نقاشی، قبل از انتخاب نوع رنگ مورد استفاده، ضروری است که خواص فیزیکی رنگ‌ها را در نظر بگیرید. یک نوع رنگ عالی به طور مؤثر مزایای زیر را خواهد داشت:

·      تشکیل یک پوشش بادوام و سخت

·      سهولت کاربرد

·      تشکیل لایه نازک بدون ترک خوردگی

·      دوره خشک شدن معقول یا زمانی معقول برای خشک شدن

·      مضر نباشد.

·      عملکرد اصلی آن نباید تحت تأثیر شرایط آب و هوایی قرار گیرد.


انواع رنگ‌های ساختمانی

همانطور که گفتیم رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان از واجبات است زیرا که هم باعث حفاظت از ظاهر ساختمان می‌شود و هم باعث زیبایی نمای ساختمان و داخل خانه می‌شود. در ادامه می‌خواهیم به معرفی انواع رنگ‌های ساختمانی بپردازیم:


رنگ کنیتکس


کنیتکس نمای ساختمان ترکیبی از مواد پرلیت، پنبه نسوز، مواد رنگی و رزین سنتیک هستند که با بافتی برجسته روی دیوار اعمال می‌شوند. با دست کشیدن روی سطح شما به راحتی می‌توانید سطح برجسته آن را احساس کنید. پوشش دهی و دوام رنگ کنیتکس بسیار بالاست و می‌تواند در برابر هر نوع آب و هوایی مقاومت کند. باید توجه داشته باشید که به هنگام نقاشی با رنگ کنیتکس سطح دیوارها کاملاً خشک باشد.

رنگ روغن

رنگ‌های روغنی معمولاً در 3 روکش اولیه، لایه زیرین و پوشش نهایی استفاده می‌شوند. این نوع رنگ می‌تواند تا حد زیادی براق و مات و در عین حال بادوام و مقرون به صرفه باشد. سطوح رنگ شده پس از استفاده از رنگ روغنی به راحتی تمیز می‌شوند و سهولت اجرا نیز از ویژگی‌های رنگ‌های روغنی است.

رنگ روغن معمولاً در داخل ساختمان، سازه‌های فلزی، دیوارها و پنجره‌ها استفاده می‌شود. توجه به این نکته مهم است که رنگ روغن مخصوصاً برای شرایط مرطوب مناسب نیست و همچنین زمان زیادی برای خشک شدن کامل نیاز دارد. رنگ روغن از رنگ‌های محبوب برای رنگ آمیزی است زیرا که هم مقرون به صرفه بوده و هم قابلیت شست و شو دارد.

رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک یک رنگ بر پایه آب و بدون بو است که به سادگی با آب ترکیب می‌شود. درحقیقت، این نوع رنگ اغلب از آب به عنوان رقیق کننده استفاده می‌کند. این رنگ در طیف گسترده ای از رنگ‌ها موجود است و طیف رنگی فراوانی دارد. نحوه خشک شدن رنگ پلاستیک سریع است و پوشش دهی بسیار بالایی دارد. رنگ پلاستیک به عنوان یک رنگ مقرون به صرفه شناخته می‌شود که قابل شستشو خوبی دارد.

رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک یکی دیگر از روش‌های رنگ آمیزی ساختمان به شمار می‌آید. رنگ اکریلیک از شیوه‌های مدرن رنگ آمیزی است که بوی نامطبوعی نداشته و برای اشخاصی که حساسیت به مواد نفتی دارند مناسب است. رنگ اکریلیک قابلیت شسشتو دارد.

رنگ اکریلیک غلظت بالاتری نسبت به رنگ روغن دارد بنابراین قابلیت پوششی بیشتری نسبت به رنگ روغن دارد. این نوع رنگ در نمای ساختمان‌ها، دیوارهای گچی و آجری و نمای داخلی خانه‌ها کاربرد دارد.  

اگر قصد خرید رنگ برای نمای ساختمان را هم دارید برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله  بهترین رنگ برای نمای بیرون ساختمان را مطالعه کنید.


کلام آخر

نقاشی ساختمان از مهم ترین کارهایی است که بعد از اتمام ساختمان باید انجام شود و همچنین باید توجه داشته باشید که هر چند سال یکبار بازسازی و ترمیم انجام شود. نقاشی ساختمان جدا از جنبه‌های زیبایی که دارد از نمای ساختمان و خانه شما محافظت نیز می‌کند. رنگ‌های مورد نیاز برای نقاشی انواع مختلفی دارند که در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی رنگ‌های نقاشی ساختمان را با رنگ‌های روغنی، اکریلیک، کنیتکس و پلاستیک می‌شناسند. رنگ پلاستیک رنگ‌هایی با قیمتی پایین و اقتصادی بوده که قابلیت پوشانندگی بالایی دارند و می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای نقاشی ساختمان باشند.

 

تمامی حقوق نزد شرکت شیمی گران فردا محفوظ است